Det är inte synd om människorna

Men tanke på dagens många reflektioner om SAS framtid vill jag börja med mina egna upplevelser. Att SAS flygningar till Malmö och Göteborg är halvfulla medan Malmö Aviations är fulla förstår jag fullkomligt. Trots vissa förseningar är det en fröjd att flyga med Malmö Aviation. Det vore trevligt att någongång, då och då, inte ens varje gång, få se en flygvärdinna anställd på SAS le. Åtminstone ett sånt där påklistrat amerikanskt leende som hör jobbet till.
För er som inte läst dagens tidningsartiklar rekommenderas dessa två
http://www.dn.se/ekonomi/brakforlust-for-sas-1.929243
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3340215.svd

Hur som helst satt jag på ett försenat plan igår tillbaka till Stockholm och läste Expressen. Jag läser kvällspress i pappersformat endast under flygniningar, tågresor eller tråkiga bilfärder. Även denna gång utgjorde tidningen en del lättsamt nöje. Men så hamnade jag på dagen krönika som var skriven av Marcus Birro (http://www.expressen.se/kronikorer/marcusbirro/1.1669129/marcus-birro-kanns-bra-att-hata-hela-varlden). Jag har inte läst Birro innan, utan har endast obeserverat honom som en side kick till Lennart Ekdal på tv. Inte ens då gjorde han så stort väsen av sig. Men jag har förstått att mannen har sålt in sig i de svenska vardagsrummen, vilket jag i sig, ser upp till.

Eftersom jag inte har läst Herr Birro förrän nu kan jag tyvärr inte uttala mig om hans författarskap. Men krönikan andades bekräftesebehov. Detta vore helt i sin ordning om han inte skulle ha beklagat sig över sin djupa depression. Birro tycker synd om sig själv. Han var ledsen för att någon hade gjort honom illa. Hela den gråtfärdiga krönikan avslutades med förmedlingen att Birro älskar även dig. Madonna Mia! Lite till och det skulle låta som Michael Jackson i Göteborg under Dangerous konserten - "I Love Youuuuuu!", och vi skrek tillbaka; "We love you toooooo, Michael". 


Citatet är hämtat ur August Strindbergs pjäs "Ett drömspel". I pjäsen kommer guden Indras dotter ner till jorden för att uppleva människornas livsvilkor. Som ett ledmotiv för pjäsen upprepar Indras dotter gång på gång "Det är synd om människorna".

Get real, för fan! Det är inte synd om dig eller någon annan vuxen som väljer sin tillvaro. Det är en lycka att kunna välja. Jag är absolut en av dessa happy people som tycker att alla tyck-synd-om-mejare, borde ta sig i kragen, rycka upp sig och sluta vara så förbannat deppiga. Alla deppar då och då. Alla förlorar sitt flow och går ner sig i en negativ spiral. Men vissa faller lägre ner än andra. Kanske lite för långt ner.

Lyft blicken! Sträck ut armarna och ta tag i valen, lyckliga människa. Lev livet! Ta och res lite i utvecklingsländer och se hur livet kan te sig på andra håll i världen. Ta ett snack med den förkrossade kvinnan som förlöste sitt så efterlängtade men döda barn. Lyft häcken och hälsa på ett cancersjukt barn på Astrid Lindgrens barnsjukhus som redan i tidig ålder känner till hur dödens andedräkt luktar. Sånt ger perspektiv på livet.  


Kommentarer
Postat av: Karl

Ja, eller låt dina barn själva välja huruvida dom ska ha kvar förhuden eller inte. Det är lycka att kunna välja och ha kroppslig integritet vet du :)



Är det okej att jag skär av dig örsnibben om du befinner dig i ett hjälplöst tillstånd? Det har inga inverkningar på hörsel eller någonting, blir bara lite finare. :)

2009-08-15 @ 22:35:44
Postat av: en tjej som älskar kawaii och emo

din blogg är as bra älskar den men blir sur när du har så högakrav du är bra och duger alla är bra . man ska inte ha så hilma högakrav ! :... bloggbesokare.se

2012-11-10 @ 08:54:03
URL: http://www.facebook.com/Iphone5Tillbehor/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0