Jag omskar mina söner

Kan inte låta bli att lägga in mitt ord i debatten om traditionell omskärelse av pojkar. Så fort man nämner ordet omskärelse här i landet kramar alla män, fysiskt eller mentalt, sitt könsorgan och föreställer sig själva utan sin gudagivna förhud. Ofta får man höra ord som könsstympning, misshandel och dessutom jämförs denna omskärelse med kvinnlig omskärelse.

Kvinnlig omskärelse där man tar helt eller delvis bort klitoris och lämnar kvar ett litet hål för urinering är något helt annat. En omskuren man kan fortfarande ha samlag utan att plågas. Han kan fortfarande njuta av sex (sen tvistas det om det är lika känsligt och bra). Kvinnlig omskärelse har ingenting med religion att göra och används främst för att kontrollera kvinnans sexuella drift och frihet. Så vari ligger likheten?

Jag har två pojkar, båda omskurna. En född i Sverige och en i USA. Den ene omskars hemma, enligt den judiska traditionen och den andra på sjukhus i USA. Ingen av oss föräldrar är religösa, fadern är dessutom ateist, men omskärelsen var fortfarande viktigt för mig.

Det var viktigt att mina pojkar inte bara föddes in i den judiska kulturen utan även att de upplevde tillhörigheten. Att tillhöra en grupp ingår i den individuella identifikationen och är viktig inte bara under uppväxttiden utan även när man är vuxen. Att tillhöra en grupp är något positivt. Vi tillhör alla olika grupper i olika sammanhang.

Jag, som de flesta föräldrar, älskar mina två pojkar och skulle aldrig någonsin vilja skada dem. Jag kan dö för mina barn och vill ge dem det bästa som finns. Jag vill att de ska leva lyckliga, vad det nu innebär, och att de njuter av det livet har att erbjuda. Just därför valde jag att omskära mina pojkar. Det finns ingen motsats här överhuvudtaget.

Min äldsta pojke omskars i vardagsrummet på Blekingegatan för snart 11 år sedan. Eftersom han var förkyld på åttonde dagen, då omskärelsen egentligen skulle genomföras, fick vi vänta i några dagar innan vi kunde bjuda in familjen på denna högtidsdag. Min förstfödde skulle namnges, omskäras och därmed ingå i förbund med gud och det judiska folket. Det är lika stort som att döpa sitt barn och symboliserar ungefär samma sak. De flesta svenskar är ateister men döper ändå sina barn därför att traditionen och kulturen påbjuder det.

Mohelen, den som genomför omskärelsen enligt judisk tradition, var utbildad, godkänd och hade tillstånd från Socialstyrelsen. Han började med att berätta om traditionen av omskärelse och dess betydelse. Min far som höll i min nakne son la honom på bordet. Mohelen läste en bön, drog ut förhuden och men en steriliserad skalpell skar han snabbt av en liten bit hud. Det hela gick på några sekunder. Jag tog min son i min famn och ammade honom. Efter en stund var han lugn igen och efter några dagar var han helt och hållet återställd. Inga komplikationer, inga problem att kissa, inga konstigheter.

Ja, det gjorde säkert ont som tusan på min lilla baby för han grät ju och det var hjärtskärande. Det var ett offer som jag som mor var beredd att göra.

Min andra son föddes som sagt i USA och jag fick skriva på ett papper som intygade att jag absolut inte ville att han skulle omskäras innan vi blev utskrivna från sjukhuset. Detta eftersom alla pojkar i Californien blir omskurna på löpande band, medan jag önskade att min son skulle omskäras på åttonde dagen såsom traditionen bjuder. Jag valde dock att omskära min yngste son på sjukhus. På åttonde dagen la läkaren la min nakne pojke i en speciell ställning som höll fast hans ben och armar. Därefter sprutades lokalbedövning in runt hans lilla penis. En slags attrapp sattes på som förhuden drogs igenom och därefter skars förhuden av. Hela operationen tog ungefär en halvtimma från början till slut. Jag tror inte att själva proceduren gjorde ont utom kanske själva nålsticken vid bedövningen. Han grät inte så mycket när bedövningen släppte heller. Inga komplikationer inträffade och han var helt återställd efter några dagar, precis som min förstfödde.

Skulle jag göra om det? Ja. Men inte på sjukhus. Det tog mycket längre tid och såg oerhört plågsamt ut. Däremot skulle jag aldrig någonsin tillåta någon outbildad, icke godkänd person utföra omskärelsen. Säkerhet är A och O. Om jag inte skulle kunna omskära mina barn på ett säkert sätt i Sverige skulle jag åka till ett land där det är tillåtet och därmed säkert. Det är därför viktigt att det finns fler utbildad och godkänd personal i Sverige. Det finns oerhört få judar i Sverige och det kanske räcker med en godkänd sk "mohel" men det finns desto fler muslimer. Det ska vara lika självklart för muslimer, judar, kristna och ateister att behålla sina goda traditioner och kultur. Det skiljer trots allt inte så mycket mellan oss monoteister.

Läs gärna artikeln i DN om omskärelse och främst varför omskärelser måste utföras av läkare eller legitimerad och godkänd personal.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/har-man-sett-ett-stympat-gossebarn-1.918223

http://www.dn.se/nyheter/manga-lakare-vagrar-utfora-omskarelse-av-unga-pojkar-1.918069

Kommentarer
Postat av: Fröken Sverige

Självklart ska man INTE stympa små barn utan medicinska skäl i ett modernt samhälle!



Här finns lite bilder av stympningar av småpojkar. Varning dock för mycket starka bilder!!!



http://www.infocirc.org/fourn.htm



http://childrens-genital-integrity.blogspot.com/2009/07/manga-lakare-vagrar-utfora.html



Mvh



/FS

2009-07-26 @ 09:43:52
URL: http://www.imittsverige.blogspot.com
Postat av: Hah

"Ja, det gjorde säkert ont som tusan på min lilla baby för han grät ju och det var hjärtskärande. Det var ett offer som jag som mor var beredd att göra."



Haha vilken jävla hjältinna du är då :) Fan synd att folk som du ens finns.. skulle helst se alla religioner fördrivas från Sverige. Speciellt när traditionen skadar ett barn (därav gråten). Varför inte låta barnet ta beslutet när det är gammalt nog att förstå vad det handlar om? Är ni så fega att det måste göras fort innan de kan fatta beslutet själva för att ni då vet att de inte skulle fatta det beslutet ni vill? Religionen påbuder så jävla mycket idioti och tack för att du fortsätter med något som hör medeltiden till.

2009-07-26 @ 11:00:57
Postat av: Agneta

Resurser i den offentliga skattefinansierade vården skall inte användas för religiösa ritualer. Vårdapparaten i Sverige skall inte ställa resurser till förfogande för detta, de muslimska och judiska församlingarna måste själva skaffa fram de ekonomiska resurserna och se till att medicinskt utbildad personal utför och tar medicinskt ansvar för ingreppen.

2009-07-26 @ 11:13:42
Postat av: Mathias

Fint skrivet Z!

Förstår inte vad den som kommenterat din blogg egentligen har emot den. Hur mycket mer ont skulle det inte kännas att bli omskuren som vuxen?

Bygget kallar.

2009-07-26 @ 12:15:27
Postat av: A Mensch

Agneta, jag håller helt med dig om att omskärelse, liksom alla annan icke medicinsk vård, inte ska bekostas av samhället utan ska betalas av de individer som väljer denna slags behandling.

2009-07-26 @ 17:17:50
URL: http://amensch.blogg.se/
Postat av: Sur

Fy fan för dig, skada små barn för religionen!!!

2009-07-26 @ 21:58:44
Postat av: Roland

Djupt inspirerad av din berättelse har jag nu beslutat att skära av öronsnibbarna av min dotter så att hon ska ingå ett förbund med min gud.



Jag rekomenderar att läsa om Det flygande spagettimonstret" spagettimonster" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/Flyingspagettimonster och fundera på vilka paralleller du kan dra med omskärelse på individer som inte kunnat besluta själva.

2009-07-26 @ 22:51:03
Postat av: problemet är hysteriska mammor

varför skaffar ni kvinnor barn om ni ändå avskyr dom?om ni vill ha pojkar som är osensuella så är det ju bara att säga till eller muta pojkar med presenter mm för att sluta onanera.bara för att judinnor & muslimskor hatar onani så får det inte drabba barnen!

2009-07-27 @ 17:07:38
Postat av: miki

Jag ar en judinna som bor i californinen och ska ha en pojke om ca 1 manad. Bade for for mig och for min lakare (som inte ar jude), ar det en sjalvklarhet att bebisen ska omskaras.

Alla negativa kommentarer som jag last pa den har bloggen ar i min asikt bara dumma, subjektiva asikter. Aven svenska professorer och lakare som delar eran asikt kan enbart utrycka sig subjektivt, eftersom ingen forskning i amnet har skett i sverige (vad jag vet). Daremot, i USA, sa rekommenderar de omskarelse pa alla nyfodda pojkar, da forskning har visat att det finns en medicinsk fordel. Som bliven foralder har far man skriftlig information om medicinska fordelar med omskarelse. Jag tvivlar pa att alla lakare och professorer fran Harvard medicin school har fel.

I USA har omskarelse ingeting att gora med religion. Sa att skriva att man skadar sitt barn religionens namn nar man valjer att omskara sitt barn var det dummaste jag hort!

2009-07-27 @ 19:50:30
Postat av: Jakob

Tantum religio potuit suadere malorum! (Till sådana höjder av ondska drivs människor av religionen.)

2009-08-06 @ 17:55:15
Postat av: Erik

Den här mamman är uppenbarligen mentalt sjuk i huvudet. Hon låter könsstympa sina pojkar och så säger hon "Kvinnlig könsstympning" har inget med religon att göra!!!! Vilken dum och obildad jävla fitta hon är. Det är klart som fan det har med religion och kultur att göra. Men jag tror inte den här kvinnan är speciellt akademiskt lagt.Den här kvinnan är ett riktigt odjur. Jag hoppas i det djupaste att hennes söner överger henne och att hon dör en lång och plågsam död. Jag önskar denna kvinna allt lidande.



MVH

Erik, omskuren jude

2009-10-23 @ 08:02:57
Postat av: haberman

judinnor och muslimska mammor e kända för sin hysteri och rädsla för sinnlighet.att de skär bort pojkars lust och avslappningsorgan är ikke konstigt!

"torrt" lagda intellektuella och akademiker är i många fall värre i detta än vanliga fysiska kroppsmedvetna arbetarmammor!

2009-11-23 @ 04:39:05
Postat av: Karolina, 2 barns mamma

du är pantad, ursäkta, men gå å könsstympa dig själv

2010-01-07 @ 22:55:32
URL: http://anilorakk.blogg.se/
Postat av: Hani

Stå på dig, du har inte gjort något fel. Är själv omskuren sen jag var några månader gammal och har inte upplevt några problem. Tänker också omskära mina söner när jag väl skaffar pojkar enligt muslimsk tradition

2011-04-28 @ 18:24:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0